– 15.01.2021 – 7 minút čítania

Jogu, ktorá je dnes tak rozšírená a obľúbená, vyhľádavajú nielen tí, ktorí túžia po harmónii a spiritualite, ale tiež tí, ktorých cieľom je zlepšiť svoj životný štýl aj tým, že prídu o nejaké tie kilá navyše.

Podľa štúdie z roku 2016, v ktorej sa porovnávali dve skupiny ľudí - jedna, v ktorej ľudia jogu vyhľadali s cieľom schudnúť a druhá, v ktorej mali ľudia normálnu hmotnosť a ich úbytok hmotnosti nebol zámerný - to mohlo byť spôsobené nielen zvýšenou fyzickou aktivitou, ale takisto vplyvom psychologických zmien, ktoré viedli k zdravšieho výberu jedla a svoju rolu zohrala aj podpora jogovej komunity - príklad ľudí, ktorí sa radi starajú o svoje zdravie.

Zatiaľ čo mnoho ľudí si jogu zamieňa za strečing a “jemné až nudné” cvičenie, je potrebné si uvedomiť, že joga nie je len fyzická prax, ktorá bola pôvodne navrhnutá hlavne so zámerom priniesť upokojenie nervového systému a nastolenie harmónie tela a mysle, ale je hlavne o prístupe k životu a samému sebe a jej princípy vieme aplikovať úplne všade. Aj do chudnutia.

Zdroj: Joga Zdravo

Nadváha môže mať mnoho zdravotných príčin (ochorenia štítnej žľazy, atď.), ktoré nemáme v tomto článku kapacitu rozobrať dopodrobna. U zdravých ľudí je to však väčšinou výsledok nerovnováhy medzi výdajom a príjmom kalórií. Ak máme prácu, v ktorej celý deň sedíme a nemáme dostatok pohybu ani mimo nej, alebo sme naopak rozlietaný na všetky strany a jesť nestíhame vôbec, jedlo hltáme za volantom či za behu na ďalšie stretnutie a jeme nárazovo, naše trávenie nemôže týmto spôsobom fungovať správne a je dosť pravdepodobné, že sa na nás časom čo to nalepí. Pridružený stres, únava a vyčerpanie, okrem toho, že samé o sebe majú negatívny dopad na naše zdravie, v nás zobúdzajú chute na sladké a nezdravé potraviny, aby sme si chýbajúcu energiu doplnili. Ak upadneme do takéhoto kolobehu, potom nadváha je len jeden z mnohých zdravotných rizík, ktoré nám hrozia.

Ako v chudnutí pomáha joga?

Ako sme spomenuli vyššie, v prvom rade joga nie je len fyzické cvičenie. Je to súbor techník a nástrojov o tom, ako pristupovať k životu a sebe samému.

Jedna z príčin nadmerného jedenia môže byť aj emocionálna nerovnováha, kedy v momentoch, keď sa cítíme zle - depresia, smútok, strach, stres, hnev, ap. siahame po čokoláde alebo slaných pochúťkach či alkohole. A teraz nemáme na mysli extrém alkoholizmu, ale už každovečerný pohárik vína alebo piva na uvoľnenie, rozveselenie, či zabudnutie problémov, môže s našou váhou pekne zamávať.

Nadváha môže byť takisto výsledkom chýbajúceho alebo negatívneho vzťahu so svojím telom. Ak sa považujeme len za stroje, ktoré musia každý deň podávať výkon, starať sa o druhých a nezaslúžia si čas na oddych či sebastarostlivosť, telo chradne a neprosperuje.

Naopak joga prináša priestor na stíšenie a obracia našu pozornosť dovnútra. Je to z našej skúsenosti vzácny a silne liečivý čas, kedy už len tým, že dáme pozornosť čomukoľvek v nás – fyzické vnemy, pocity a emócie - sa môžu transformovať.

Zdroj: unsplash.com

V joge máme možnosť zažívať samých seba a svoje telo nepoznaným spôsobom, skúmať a objavovať svoju jedinečnosť a zázračnosť. Mnoho ľudí vďaka joge radikálne zmenilo prístup k sebe, začalo si vážiť svoj čas a pozornosť, začali sa o seba starať a zistili, že vďaka pokojnejšej a harmonickejšej mysli sa dokázali vzdať prehreškov, ktorými si dopĺňali chýbajúci čas na seba.

Pestovanie všímavosti a sebalásky ide ruka v ruke s uvedomelejším nakladaním so sebou samým, kam jednoznačne spadá aj to, čo a koľko toho zjeme.

Aké štýly jogy zvoliť?

Boom jogy priniesol aj vznik rôznych jogových štýlov – od tých pomalších a meditatívnych až po dynamickejšie štýly, ktoré veľmi dobre fungujú aj ako kardio cvičenie, napr. Power joga, Hot joga a Bikram joga, Vinyasa ap.

Ak patríte medzi začiatočníkov, určite radíme začať v pomalšom tempe, v ktorom sa naučíte, ako so svojím telom v joge pracovať a dýchať. Postupne môžete pridávať na intenzite a náročnosti. Ak je vašim cieľom schudnúť, radíme sa hýbať každý deň a je veľmi prospešné pohyb obmieňať tak, aby bol čo najrôznorodejší – joga, beh, tanec, posilňovanie vo fitku, loptové športy, prechádzky, plávanie, čokoľvek, čo máte radi.

Ako prispôsobiť stravu?

Na to, aby sa ručička na váhe pohla smerom nadol, potrebujeme vyšší výdaj ako príjem.

O tom, ako sa stravovať, keď cvičíme jogu, sme uverejnili samostatný článok, avšak spomenieme niekoľko zásad stravovania, ktoré vychádzajú z ajurvédy a jogy a oplatí sa nad nimi pozastaviť:

  1. Jesť len vtedy, keď naozaj cítime hlad – nechať si medzi jedlami dosť času na vytrávenie a počkať na pocit hladu. Ajurvéda neodporúča maškrtenie medzi hlavnými jedlami, pretože to neprospieva tráveniu.
  2. S jedlom nepiť veľa tekutín, pretože to takisto spomaľuje trávenie. 
  3. Obed, ako hlavné jedlo dňa, raňajky a večera môžu byť menšie alebo žiadne. 
  4. Konzumácia satvického jedla, to znamená podľa jogy, prevažne vegetariánska, čerstvo pripravená strava zložená zo zeleniny, ryže, placiek, strukovín a vyhýbanie sa príliš stimulujúcej strave – káva, alkohol, sladkosti, jedlo z konzerv, fast food, ap. Ajurvéda mäso nezakazuje, ale opäť v primeranej miere a vysokej kvalite. 
  5. Konzumovať surové ovocie iba samostatne – nemiešať ho s mliečnymi výrobkami či inými druhmi potravín ako napr. zelenina, syry, ap. pretože ovocie sa potom dobre netrávi. Celkovo ajurvéda radí uprednostňovať varenú stravu pred surovou, nakoľko je varená pre nás ľahšie stráviteľná. 
  6. Každé sústo dobre požuť, dokonca aj polievky a smoothies je treba v ústach zmiešať so slinami, ktoré obsahujú tráviace enzýmy a je potrebné, aby sa s nimi strava dostatočne premiešala. 
  7. Jesť v pokoji a s plnou pozornosťou – keď si pri jedle čítame, rozprávame sa alebo hľadíme do mobilu, mysľou sme úplne inde. Nevnímame dostatočne chute a máme tendenciu jedlo hltať alebo zjesť oveľa viac, ako potrebujeme. Dať si čas na prípravu a konzumáciu jedla je základ pozorného jedenia. Ak sa vám to nedarí každý deň, robte tak aspoň cez víkend a voľnejšie dni. 
  8. Jesť najneskôr 2-3 hodiny pred spaním. 
  9. Jesť v pravidelnom režime – ak jeme nepravidelne, telo sa dostáva do stresu, pretože hlad je pre neho život ohrozujúci a má tendenciu si ukladať tuk do zásob. Keď telo naučíme na pravidelnosť prísunu živín, nebude mať problém zbaviť sa nadbytočných zásob. Vyvážená strava, ktorá obsahuje dostatok sacharidov, tuku a bielkovín takisto pomáha predchádzať nárazovým chutiam na sladké, či iné pochúťky.

                  Zdroj: unsplash.com

                  Nakoniec ešte spomenieme 3 druhy hladu podľa ajurvédy, medzi ktorými je dobré naučiť sa rozlišovať.

                  1. Skutočný hlad – telo si pýta jedlo – škvŕkanie v bruchu, pocit prázdnoty žalúdka. 
                  2. Chuť: A) Zdravá – keď si telo pýta to, čo mu chýba. B) Nezdravá – keď je telo zanesené a pýta si to, čo nie je preň prospešné – sladkosti, alkohol, ap.
                  3. Jedenie zo slabosti – jedlo ako stimulácia vyčerpaného organizmu, potreba doplniť energiu často z dôvodu nízkej hladiny cukru. Ak sme unavený, je potrebné si oddýchnuť, žiadnym jedlom totiž nevynahradíme chýbajúci spánok alebo oddych.

                    Princípy jogy hovoria o tom, že by sme sa mali naučiť mať radi a prijímať to, čo je tu a teraz. Mnoho krát svoje šťastie a spokojnosť odkladáme na neskôr, na “potom, keď…” schudnem, nájdem si partnera, zarobím peniaze, vycestujem, keď bude leto, nový rok… Bojujeme s veternými mlynmi a možno by naozaj stačilo len prijať realitu taká, aká je. A možno zistíme, že k šťastiu nepotrebujeme ďalší koláč, alebo naopak, že dokážeme byť šťastný a milovaný aj s pár kilami navyše.

                     

                    Zacvičte si s nami už dnes