+421 944 100 680 info@jogazdravo.sk
EN

Naše portfólio sme sa rozhodli obohatiť o ďalšie cvičenie podporujúce zdravú chrbticu a pevné svalstvo prispievajúce k lepšiemu držaniu tela. Prosím, zoznámte sa s cvičením Pilates. :) 

Spôsob súčasného uponáhľaného života, stres a workoholizmus zanechávajú na našom tele negatívne stopy. Viditeľne sa prejavujú na držaní tela a chôdzi, ale ovplyvňujú aj schopnosť sústrediť sa či už na seba, alebo na veci, ktoré sa okolo nás dejú. Preto je dôležité naučiť sa so svojím telom pracovať a jednou z výborných možností je práve cvičenie pilates.

Cvičenie Pilates vytvoril Joseph H. Pilates pred viac ako 100 rokmi. Pôsobil ako ošetrovateľ počas 1. svetovej vojny a venoval sa práve imobilným pacientom a pacientom s rôznymi poruchami pohybového aparátu. Po vojne emigroval do Ameriky. V New Yorku si otvoril vlastné študio, kde prispôsobil pilates širokej verejnosti. Spojil tradičné východné spôsoby starostivosti o telo, ako je joga, s technikami, ktoré budujú pevné svalstvo.

Cieľom metódy pilates je spojenie tela a mysle. Učí nás správne dýchať, koncentrovať sa na seba a precítiť pohyb samotný. Súčasný pilates sa dá považovať za komplexnú metódu cvičenia, ktorá sa zameriava na posilňovanie a naťahovanie svalov celého tela, pričom čerpá z moderných rehabilitačných techník.

Pilates môže mať kompenzačný, kondičný ale aj terapeutický charakter. Je vhodný pre všetky vekové kategórie, pretože nezaťažuje chrbticu ani kĺby.

Takisto je vhodný ako doplnkové cvičenie pre profesionálnych športovcov.

Naša metóda Pilates, ktorú v Joga Zdravo precvičuje Zuzka Terkovičová, sa zameriava na zdravý chrbát a držanie tela. Podstatou cvičenia je vyrovnávanie disbalancií ľudského tela, teda nerovnováhy medzi preťaženými a ochabnutými svalmi. 

Benefity, ktoré Vášmu telu lekcie pilatesu určite prinesú sú správne dýchanie, uvoľnenie mysle, správne držanie tela, pevné centrum tela (hlboký stabilizačný systém), odstránenie nesprávnych pohybových streotypov, zlepšenie pružnosti a pevnosti celého tela, odstránenie bolestí chrbtice, migrény a mnoho ďalších.

Sám J.H.Pilates povedal:

“Po 10tich lekciách sa budete cítiť lepšie ..”

“Po 20tich lekciách budete vyzerať lepšie .. “

“Po 30tich lekciách ste na ceste mať úplne nové telo ..“

Základné princípy metódy pilates:

Dýchanie, Koncentácia, Centrum, Kontrola, Presnosť a Plynulosť 

Plynulé a hlboké dýchanie je najdôležitejším princípom cvičenia pilates. Zlepšuje nám schopnosť uvoľniť sa, zmierňuje stres, znižuje krvný tlak, zlepšuje našu koncentráciu a pomáha nám zapojiť špecifické skupiny svalov, ktoré pri bežných činnostiach nezapájame.

Pilates používa laterálne - bočné dýchanie do hrudného koša. Hlboký nádych je prevádzaný nosom a pri výdychu plynulo vypúšťame vzduch pootvorenými ústami von. Dôvodom, prečo pilates používa práve túto dychovú techniku, je že nám umožňuje udržať kontrakciu brušných svalov počas celého prevedenia cviku. Pevné centrum tela (stred tela/ core/ powerhouse) nám zabezpečuje správne prevedenie cviku, stabilitu tela, pomáha lepšie koordinovať prácu končatín a zároveň chráni chrbticu.

Veľmi dôležitá je tiež plynulosť dýchania, ktorá určuje dynamiku cvičenia. V žiadnej fáze cviku nesmieme zadržiavať dych. Mohlo by dôjsť k nesprávnemu zapojeniu svalov a cvik by stratil svoj účinok.

Pilates si vyžaduje stopercentnú koncentráciu mysle na seba samého a na presné prevedenie cviku v každej jeho fáze. Ked si uvedomíme rytmus nášho dýchania a prepojíme ho s pohybom, dosiahneme maximálny účinok cviku. Na to, aby sme dosiahli citeľné aj viditeľné zmeny a predišli prípadným zraneniam, cviky musíme vykonávať presne, ťahom nie švihom.

Chcete vedieť viac?  Prečítajte si o konrétknych cvikoch TU.

 

Zdroj: R.Isacowitz, K.Clippinger: PILATES Anatomie, CPress, 2012

Text: Zuzana Terkovičová, Joga Zdravo

 

Zacvičte si so mnou


Kontakt

Námestie slobody 13, Bratislava
+421 944 100 680
info@jogazdravo.sk
www.jogazdravo.sk
LTG