+421 944 100 680 info@jogazdravo.sk Prihlásenie
EN

Variácia Trojuholníka

V Sanskrite Utthita Trikonasana

Čo je v pozícii dôležité?

- z pozície Hora urobíte veľký krok vzad jednou nohou, päty sú približne v jednej línii celou plochou na zemi, chodidlo zadnej nohy približne 45 stupňový uhol,

- rôzna šírka postavenia nôh má vplyv na pohyblivosť kĺbov a na to, aké svaly musia pracovať vo väčšom alebo menšom rozsahu, 

- panva je zastrčená, v jednej línii, horná časť trupu je maximálne vystretá, chrbtica predĺžená, 

- ruky sú natiahnuté do strán ako v pozícii Bojovník 2, ramená sú v jednej línii, hrudník otvorený, lopatky sú zatlačené smerom dozadu a dole, pohľad smeruje dopredu, 

- s nádychom sa potiahnete za rukou, ktorú máte vopredu ako prvú a s výdychom sa začnete predkláňať dopredu, tak že ruka klesá smerom k zemi a druhá sa ťahá smerom hore ku stropu,

- nemusíte sa za každú cenu dotknúť rukou zeme, oblasť srdca ostáva otvorená a zdvihnutá, chrbtica vystretá a predĺžená, zadné chodidlo sa nedvíha zo zeme, 

- bolesť alebo napätie v kolene prednej nohy môžu byť spôsobené nedostatkom pohyblivosti v bedrových kĺboch alebo v panve, 

Benefity a účinky pozície: 

- naťahuje a posilňuje členky, kolená, hamstringy, stehná, boky, oblasť panvy, chrbticu, hrudník a ramená, 

- stimuluje brušné orgány, zlepšuje trávenie, rozprúdi energiu, 

- zmierňuje stres, príznaky menopauzy, bolesti chrbtice, 

- pozícia je liečivá aj pre úzkosť, ploché nohy, neplodnosť, bolesť krku a osteoporózu, 

- pozícia rozvíja radosť a prináša uvoľňujúci pocit,

Pomocou tejto asány vytvárame trojuholník - tzv. uzatvorený kruh, ktorý harmonizuje a prináša do absolútnej jednoty naše telo, myseľ a dušu. Telo slúži ako pomocník poznávania prežitia tohto trojuholníka, tejto trojice. Dych ukľudňuje myšlienky v mysli a symbolika asán podnecuje kreatívnu a emocionálnu stránku nášho ducha. Najaktívnejší je 3. nervový uzol v oblasti pupku (3. čakra - Solar Plexus)

Pozícia Tanečníka

v Sanskrite Natarajasana

Čo je v pozícii dôležité?

- začínate v stoji a váhu prenesiene na jednu nohu, ktorá bude vašou opornou nohou v pozícii, 

- koleno opornej nohy je v smere chodidla a môže byť mierne pokrčené pre lepšiu stabilitu

- druhú nohu dvihnete, pokrčíte v kolene smerom dozadu a rukou tej istej nohy sa chytíte vnútornej strany chodidla, 

- vzniká protipohyb a pomocou ruky sa tak snažíte potiahnuť nohu vyššie smerom ku stropu, 

- pohľad a trup smerujú dopredu, hrudník je otvorený a ramená sú ďaleko od uší.

Snažte sa udržať stehná v miernej rotácii dovnútra a využiť hlbšie, vnútornejšie chrbtové svaly, aby zapracovali na natiahnutí chrbtice. V pozícii sa snažte dýchať pokojne a párkrát za dlhší časový interval. Čím viac využívate podporu vnútorných svalov, tým menšie je úsilie povrchových svalov a vzniká tak väčší priestor na dýchanie. 

Benefity a účinky pozície: 

- balančná pozícia zlepšuje rovnováhu a stabilitu tela,

- posilňuje nohy a členky, 

- zlepšuje pružnosť chrbtice, 

- naťahuje slabiny, stehná, brucho, hrudník a ramená, 

- harmonizuje činnosť nervovej sústavy. 

V tejto asáne pracujeme predovšetkým s otvorením hrudníka, nášho srdca. Preto je najaktívnejší 4. nervový uzol (4. srdcová čakra). 

Predklon v sede s roztiahnutými nohami,

v Sanskrite Upavistha Konasana

Čo je v pozícii dôležité? 

- na podložke sedíte rovnomerne sedacími kosťami na zemi, 

- vystreté nohy otvoríte do strán podľa vlastnej flexibility, aby ste ich udržali rovné, flexované a chrbticu vystretú,

- ak nemôžete sedieť pohodlne na podlahe, sadnite si na deku alebo vankúšik, 

- päty tlačíte od seba, špičky ku tvári, kolená smerujú ku stropu a stehná otáčate smerom von, nie dovnútra

- ako u všetkých predklonoch, tak aj v tomto je dôležitý ohyb v panve, bedrových kĺboch a udržanie predĺženého trupu, pohľad mierne dopredu,

- variáciou môžu byť ruky na špičkách alebo lakte ťaháte smerom k zemi, 

- do pozície predklonu sa väčšinou dostávame pomocou výdychu. Ten nám pomáha zakotviť dolnú časť tela a nádych predlžuje hornú polovicu tela. 

 

Ak sa zdvihnú sedakcie kosti od zeme, bude činnosť zameraná viac na bedrové svaly a zadnú časť nôh. Ak zostanú na zemi, činnosť bude viac smerovať rovnomerne medzi nohy a chrbticu.  

Benefity a účinky pozície: 

- naťahuje vnútornú stranu stehien a zadnú časť nôh, 

- uvoľňuje slabiny, 

- otvára boky a zvyšuje rotáciu panvy a bedrových kĺbov,

- stimuluje vnútorné brušné orgány,

- posilňuje a predlžuje chrbticu, 

- upokojuje mozog, eliminuje myšlienky.

Najaktívnejší je práve koreňový nervový uzol a uzol tretieho oka. (1. a 6. čakra).

Pozícia Pol Mesiaca, v Sanskrite Ardha Chandrasana

Krásna, elegantná a zároveň mierne náročnejšia variácia balančnej pozície Pol Mesiaca. Vyžaduje vnútornú silu a sústredenie. Rovnováha však nie je len o fyzickej úrovni, ale takisto o psychickej - stabilná a pokojná myseľ. 

Pohľad môže byť na podložku - jednoduchšia variácia alebo na ruku, ktorá sa ťahá hore ku stropu - náročnejšie na rovnováhu. Pre uľahčenie pozície odporúčame položiť pod spodnú dlaň blok na akúkoľvek výšku, prípadne sa postaviť ku stene, ktorá vám poskytne oporu. 

Benefity a účinky pozície: 

- zlepšuje trávanie a pomáha zmierniť stres,

- zlepšuje koordináciu, pocit rovnováhy a držanie tela,

- posilňuje brušnú stenu, chrbticu, členky, stehná a zadok, 

- naťahuje slabiny, hamstringy, ramená a hrudník, 

- pôsobí proti úzkosti, osteoporóze, skolióze a apatii.

Najaktívnejší je koreňový a krížový nervový uzol (1. a 2. čakra) Mesiac je aj symbolom ženskosti a sily. Opakujúce sa fázy mesiaca sú symbolom princípu večného života a smrti. 

 

 

Pozícia Kobry, v Sanskrite Bhudžangasána.
(Variácia s pokrčenými kolenami.)

 

V tejto pokročilejšej variácii máte možnosť poňať pozíciu ešte hlbšie a nájsť jej nový rozmer. Takisto je veľmi dôležité nájsť hlboké vnútorné chrbtové svaly, aby v tejto pozícii natiahli chrbticu.

Do pozície základného záklonu sa dostávame práve pomocou výdychu a dlane sa nachádzajú priamo v jednej línii s ramenami. Pohľad smeruje dopredu alebo ku stropu, záleží na flexibilite tela.

Benefity a účinky pozície:

- posilňuje chrbticu, napína hruď, pľúca, ramená a brucho,

- stimuluje vnútorné brušné orgány a formuje zadok,

- pomáha zmierniť stres či únavu, 

- tradičné jogové texty dokonca hovoria, že pozícia zvyšuje telesné teplo, zaženie chorobu a prebudí energiu Kundalini.

Pozornosť v tejto pozícii smeruje do oblasti medzi obočím a pri otváraní hrudného koša a krku je najaktívnejší srdcový a krčný nervový uzol (4. a 5. čakra).

 

Zacvičte si s nami

 


Kontakt

Námestie slobody 13, Bratislava
+421 944 100 680
info@jogazdravo.sk
www.jogazdravo.sk
VGD Slovakia BBH OC Račan Feim - obchod zo svietidlami Multi Sport