+421 944 100 680 info@jogazdravo.sk
EN

V dnešnej uponáhľanej dobe je naozaj osviežujúce vidieť, ako sa ľudia dokážu práve prostredníctvom jogy spomaliť, vnímať moment tu a teraz, sústrediť sa na dych, ktorý je tým najlepším prostriedkom kontaktu mysle s telom – prapodstaty celej jogy, ktorá v preklade zo sanskritu znamená práve „spojenie“ – nášho duchovného a fyzického ja. Na svojich hodinách často klientom odporúčam, aby si z jogovej praxe vzali čo najviac aj do svojho bežného života – aby sa jogové praktiky stávali súčasťou ich fungovania aj v priebehu dňa a aby ich hranicou nebola joga podložka. Pretože to, ako sa máme a cítime, je odrazom väčšiny nášho dňa, našich (zlo)zvykov a konania, a ak sa väčšinu dňa hrbíme, zabúdame dýchať, nezvládame stres či zabúdame na pestovanie trpezlivosti a pokory, tak ani hodina jogy raz-dvakrát do týždňa to nevykompenzuje. Ale možno si z nej vziať maximum. Joga je naozaj komplexnou disciplínou, zaoberajúcou sa mnohými aspektami života vôbec, pričom samotné praktizovanie formou asán (pozícií) a pránajamy (dychu) na podložke je len jedným z týchto aspektov. Ale práve vďaka nemu, nakoľko predstavuje prvotnú fázu jogovej praxe, si dokážeme vypestovať návyky a vlastnosti, ktoré vedia výrazne zvýšiť kvalitu nášho života aj mimo joga podložky.   

 


 

Podľa mňa najdôležitejším z týchto návykov je dych, ktorému by sme mali prispôsobiť tempo nášho života. Možno si to ani neuvedomujeme, ale napriek tomu, že dýchanie je vrodeným nepodmieneným reflexom, počas dňa dýchame veľmi plytko, povrchne, niekde do polovice našej hrudnej dutiny, často dokonca dýchať zabúdame (!). Práve dychové techniky z jogy, ktorých je naozaj veľmi veľa (dych víťazov ujjayi cez zovreté hlasivky, brušné dýchanie bhastrika, sladký nozdrový dych nadi shodhana, včelie dýchanie bhramari, atď. – ktorých spoločným prvkom je nádych aj výdych vedený nosom) nás vedú k správnemu dýchaniu aj v bežnom živote, t. j. plynule, hlboko – najlepšie do brušnej aj hrudnej dutiny zároveň (pri zapojení bránice a medzirebrového svalstva). Výsledkom správneho dychu je schopnosť tlmiť následky stresovej situácie a napätia (ako je napr. nadmerné potenie, rýchly tlkot srdca, atď.), prirodzene spomaľovať životné funkcie nášho organizmu. Nezabúdajme totiž na to, že len vtedy naše telo (orgány, sústavy, ale aj svaly) dokážu pracovať, keď majú dostatok kyslíka. A pre tých, ktorí si dali predsavzatie s jogou schudnúť ešte jedna dôležitá informácia – väčšinou sa pri zoznamovaní s uvedomelým dýchaním sústredíme skôr na nádych, ale výdych je rovnako dôležitý a v procese spaľovania tukov o to viac – nakoľko práve prostredníctvom výdychu vo forme oxidu uhličitého odchádza tuk z nášho tela v dôsledku biochemických reakcií. Preto nezabúdajme aj mimo svojej jogovej praxe venovať pozornosť svojmu dychu a aj počas dňa sa občas zastavme a predlžujme nádych a výdych akoby sme dych chceli prehnať celým naším telom (dobrou pomôckou je vizualizovať si za zdroj nádychu lono a ťahať výdych až do momentu, kým nás v lone akoby opäť nepošteklí).

 

 

 

Ďalším dôležitým prvkom, ktorý nám joga prináša do života je účinok meditácie, t. j. k ukľudnenia sa, stíšenie svojej mysle, vnímanie prítomnosti, koncentrácia a kontakt so sebou samým. Meditačné techniky nás vedú k získaniu pokory a trpezlivosti, k utlmeniu ega, čím si zlepšíme vzťah k sebe samému ako aj k svojmu okoliu. Návrat k sebe samému, oživenie citlivosti našich zmyslov má za úlohu naučiť nás opäť počúvať svoje telo (ako keď sme boli malé deti), reagovať na jeho potreby, mať sa rád, prijať sa a meniť s ak lepšiemu krok za krokom. Preto aj na lekciách vždy zvyknem hovoriť, že joga je cesta, žiaden maratón, vychutnajme si každý jeden krok na nej za prítomnosti plynulého dychu. Zároveň vždy zdôrazňujem, aby si každý dovolil povedať – tu stačí, ďalej nejdem, za čo sa nám naše telo neskôr odvďačí pokrokom. Práve tieto vlastnosti nám pomáhajú k zlepšeniu medziľudských vzťahov, prejavujú sa zvýšenou produktivitou a efektivitou v práci. Čiže nájsť si párkrát do týždňa hodinu, ktorú strávime len so sebou na lekcii jogy nie je žiadne sebectvo, či nebodaj strata času – naopak, joga nám hovorí, že práve ponáhľať sa je strata času a jogíni by mi určite dali za pravdu, že benefity, ktoré prostredníctvom lekcie získame vieme naozaj zužitkovať v bežnom živote a tá jedna hodina na podložke sa nám mnohonásobne vráti.

V neposlednom rade však netreba zabúdať ani na návyky pohybového aparátu, ktoré sú východiskom pre  zdravý chrbát, kĺby bez bolestí a správnu funkčnosť svalov, čoho vonkajším výsledkom je tiež krásne vzpriamené, sebavedomé držanie tela - či už v samotnej balančnej asáne, alebo v práci za počítačom, pri nesení tašiek z nákupu, dieťaťa na rukách, pri šoférovaní, atď.  O týchto si povieme niečo nabudúce.

Skúsme sa už teraz na chvíľku zastaviť, vydržať 10 hlbokých nádychov a výdychov, ak môžeme, zavrime pri tom oči a usmejme sa – ako sa cítite po pár sekundách stíšenia sa? :-)

 

Zacvičte si aj u nás

 

Text: Petra Satinová

 


Kontakt

Námestie slobody 13, Bratislava
+421 944 100 680
info@jogazdravo.sk
www.jogazdravo.sk
LTG