+421 910 331 364 info@jogazdravo.sk Prihlásenie
EN

Keď som si vybrala tému, ako na jogové asány efektívne, v prvom momente som si neuvedomila o akú komplexnú tému ide. V mojej prvej časti sa dotknem základných princípov, ktoré verím, že pomôžu nám všetkým k hlbšej sebareflexii o tom, ako vlastne k joge pristupujeme a ako pristupujeme k sebe počas hodiny jogy. Pretože nezáleží na tom, ČO robíme, ale AKO a PREČO.

Rešpektovanie svojich hraníc
Podľa slovníka cudzích slov efektívne znamená – účinne, úspešne. Na to, aby sme si boli istí, že pozíciu robím efektívne, najprv musím poznať jej význam a účinok pre telo a dotiahnuť pozíciu úspešne dokonca. K tomu sa ale viac dostaneme v ďalšich častiach článku.

Každá asána, bez ohľadu na to, či je silová, jinová alebo relaxačná, má tri fázy:

  1. Zaujatie asány,
  2. Výdrž v asáne,
  3. Vystúpenie z pozície.

Všetky tri fázy sú rovnako dôležité. Veľa krát sa stretávam na hodinách s tým, že ľudia idú v asáne nadoraz a nenechajú si dostatok síl, aby vedome a bezpečne z pozície vyšli. Jednoducho z nej “vypadnú”. Ak cítiš, že ti dochádza dych aj sily, ale zvyšok cvičiacich ešte stále drží pozíciu a možno i lektor ťa povzbudzuje slovami, ešte tri nádychy a výdychy (citujem samu seba), ale ty vieš, že už nedáš ani jeden, prosím, bezpečne vyjdi z pozície. Rešpektovanie svojich hraníc je prejavom sebalásky a vnútornej sily, určite nie slabosťou! Ani ten najlepší lektor na svete, nevie, ako sa cítiš vo svojom tele. Inokedy, ti tie isté tri nádychy a výdychy navyše, môžu pomôcť posunúť svoju hranicu o kúsok ďalej.

Cvičíš pre seba nie pre druhých, joga nie sú preteky

Možno sa na hodine ocitneš vedľa niekoho, kto jogu praktizuje pravidelne už dlhšiu dobu, alebo je to tanečnica či gymnasta, alebo má za sebou vážnu chorobu či zranenie. Každý jeden z nás si nesie svoj vlastný príbeh, ktorý pre ostatných zostáva skrytý, preto je nesmierne dôležitý postoj nehodnotenia a hlavne nevytvárania si domnienok o druhých a ani o sebe samom/samej! Viem, ľahko sa to povie, ale ako na to? Ak počuješ hlások, ktorý sa vyvyšuje nad ostatných (Mne to ide najlepšie, Som super) alebo naopak ponižuje (Som drevo, Som nemehlo, Všetkým to ide lepšie ako mne), pamätaj si, že je to len hlas v tvojej hlave, nie si to Ty. Ide len o to, či sa s daným hlasom stotožníme alebo k nemu pristúpime ako pozorovatelia.

Jeden môj veľmi dobrý známy mi raz zdelil, ako sa on pasuje s hodnotením toho, čo vidí alebo počuje. Vždy, keď sa konfrontuje s niečím, čo by jeho ego okamžite a nemilosrdne odsúdilo, si povie sám pre seba alebo aj nahlas: ”Hm, zaujímavé.” A to je presne ono! Nemusíme rozumieť všetkému, čo vidíme alebo počujeme! Nemusíme k všetkému zaujímať nejaký postoj. Aj nevedieť je postoj, niekedy ten najlepší.

Ak by som to zhrnula – naozaj vnímaj a preciťuj svoje telo a dych. Vedz, že vždy robíš to najlepšie, čo momentálne dokážeš, akurát, že tvojich 100%, nemusí nutne vyzerať tak, ako 100% niekoho iného. Ak lapáš po dychu, spomaľ. Ak po hodine jogy cítiš nepríjemnú bolesť, popremýšľaj, kde by sa dalo nabudúce ubrať alebo asánu modifikovať. Ak nevieš ako na to, neváhaj sa opýtať lektora/lektorky.