+421 944 100 680 info@jogazdravo.sk Prihlásenie
EN

Keď som si vybrala tému, ako na jogové asány efektívne, v prvom momente som si neuvedomila o akú komplexnú tému ide. V mojej prvej časti sa dotknem základných princípov, ktoré verím, že pomôžu nám všetkým k hlbšej sebareflexii o tom, ako vlastne k joge pristupujeme a ako pristupujeme k sebe počas hodiny jogy. Pretože nezáleží na tom, ČO robíme, ale AKO a PREČO.

Rešpektovanie svojich hraníc
Podľa slovníka cudzích slov efektívne znamená – účinne, úspešne. Na to, aby sme si boli istí, že pozíciu robím efektívne, najprv musím poznať jej význam a účinok pre telo a dotiahnuť pozíciu úspešne dokonca. K tomu sa ale viac dostaneme v ďalšich častiach článku.

Každá asána, bez ohľadu na to, či je silová, jinová alebo relaxačná, má tri fázy:

  1. Zaujatie asány,
  2. Výdrž v asáne,
  3. Vystúpenie z pozície.

Všetky tri fázy sú rovnako dôležité. Veľa krát sa stretávam na hodinách s tým, že ľudia idú v asáne nadoraz a nenechajú si dostatok síl, aby vedome a bezpečne z pozície vyšli. Jednoducho z nej “vypadnú”. Ak cítiš, že ti dochádza dych aj sily, ale zvyšok cvičiacich ešte stále drží pozíciu a možno i lektor ťa povzbudzuje slovami, ešte tri nádychy a výdychy (citujem samu seba), ale ty vieš, že už nedáš ani jeden, prosím, bezpečne vyjdi z pozície. Rešpektovanie svojich hraníc je prejavom sebalásky a vnútornej sily, určite nie slabosťou! Ani ten najlepší lektor na svete, nevie, ako sa cítiš vo svojom tele. Inokedy, ti tie isté tri nádychy a výdychy navyše, môžu pomôcť posunúť svoju hranicu o kúsok ďalej. 

Cvičíš pre seba nie pre druhých, joga nie sú preteky
Možno sa na hodine ocitneš vedľa niekoho, kto jogu praktizuje pravidelne už dlhšiu dobu, alebo je to tanečnica či gymnasta, alebo má za sebou vážnu chorobu či zranenie. Každý jeden z nás si nesie svoj vlastný príbeh, ktorý pre ostatných zostáva skrytý, preto je nesmierne dôležitý postoj nehodnotenia a hlavne nevytvárania si domnienok o druhých a ani o sebe samom/samej! Viem, ľahko sa to povie, ale ako na to? Ak počuješ hlások, ktorý sa vyvyšuje nad ostatných (Mne to ide najlepšie, Som super) alebo naopak ponižuje (Som drevo, Som nemehlo, Všetkým to ide lepšie ako mne), pamätaj si, že je to len hlas v tvojej hlave, nie si to Ty. Ide len o to, či sa s daným hlasom stotožníme alebo k nemu pristúpime ako pozorovatelia.

Jeden môj veľmi dobrý známy mi raz zdelil, ako sa on pasuje s hodnotením toho, čo vidí alebo počuje. Vždy, keď sa konfrontuje s niečím, čo by jeho ego okamžite a nemilosrdne odsúdilo, si povie sám pre seba alebo aj nahlas: ”Hm, zaujímavé.” A to je presne ono! Nemusíme rozumieť všetkému, čo vidíme alebo počujeme! Nemusíme k všetkému zaujímať nejaký postoj. Aj nevedieť je postoj, niekedy ten najlepší.

Ak by som to zhrnula – naozaj vnímaj a preciťuj svoje telo a dych. Vedz, že vždy robíš to najlepšie, čo momentálne dokážeš, akurát, že tvojich 100%, nemusí nutne vyzerať tak, ako 100% niekoho iného. Ak lapáš po dychu, spomaľ. Ak po hodine jogy cítiš nepríjemnú bolesť, popremýšľaj, kde by sa dalo nabudúce ubrať alebo asánu modifikovať. Ak nevieš ako na to, neváhaj sa opýtať lektora/lektorky.


Ak moja pozícia nevyzerá ako pozície lektora, je to nesprávne
Ja sama veľa krát na hodinách cvičím nejakú časť hodny spolu s ľuďmi. Uvedomujem si, že to možno nie je najlepšia metóda, nakoľko môžem byť ja sama zdrojom hodnotení a porovnávania sa. Predsa len, každý sa pozrie na precvičujúceho, aby zistil, ako má asána vyzerať, ako ju urobiť správne. Vediem však väčšinou skupinové hodiny pre začiatočníkov. Mnohí z nich majú problém rozlíšiť ruku od nohy, ľavú od pravej. Niet divu, keď väčšinu svojch dní, prežijeme úplne odpojení od svojho tela. Na niektorých hodinách považujem ukázať pozíciu za nutnosť. Avšak, opäť by som chcela zdôrazniť, že lektor jogy je lektorom, pretože má pravidelnú a dlhodobú prax, rôzne výcviky a kurzy, je samozrejmé, že jeho asána môže vyzerať naoko lepšie, krajšie, správnejšie, neznamená to ale, že tvoja verzia nie je správna alebo rovnako krásna.

Ani na hodiny angličtiny, by ste nechodili k niekomu, kto vás neinšpiruje lepšie zvládnutou výslovnosťou a schopnosťou sa vyjadriť v cudzom jazyku. To posledné, čo v joge chceme, je predbiehať sa s niekým iným. Niekde som čítala, že jediné konštruktívne porovnávanie sa, je porovnávať seba samého zo včera a dnes. Aj o tom by sa dalo polemizovať. Všetci máme dni, kedy už len samotný príchod na hodinu jogy, je tá najväčšia výzva. Opäť staré dobré - nehodnoť, príjmi to, čo je teraz.


Vykašli sa na ideál
Ak si zadáte do internetového vyhľadávača, "Ako robiť jogu správne", nájdete kopec článkov i fotiek, kde jogíni demonštrujú ideálne prevedenie asán. Knihy o joge nám takisto ponúkajú veľa informácií i obrázkov o tom, ako na pozície správne. Neviem ako vy, ale ja som ešte nevidela človeka, ktorý by vyzeral presne tak, ako obrázok z knihy anatómie.

Uvedomenie si, že ilustrácie tela a pozícií, demonštrujú len ideu o tom, ako by to malo/mohlo vyzerať nás oslobodí od mnohých nereálnych očakávaní a sklamaní. Každý jeden z nás, aj učitelia jogy, má nejakú telesnú nerovnováhu, bolestivú alebo problematickú časť tela. Môžeme sa k ideálu priblížiť, ale je to opäť len ideál, možný pre telo, ktoré momentálne máme. Telo, rovnako ako všetko ostatné na svete, sa neustále mení. Každý deň je iný. Raz položíme v predklone dlane na zem a inokedy si nesiahneme ani na kolená.

Pre mňa je joga, okrem iného, aj o tom, cítiť sa dobre a naučiť sa milovať to, čo nám bolo dané. Praktizovaním asán si možno pomôcť vyrovnať niektoré z disbalancií, posilniť to, čo je slabé a uvoľniť to, čo je stuhnuté. Je to nikdy nekončiaca cesta, čo môže byť pre niekoho frustrujúce, pre mňa osobne, krásne a vzrušujúce. Nebola by to nuda, keby sme dosiahli v živote cieľ, za ktorým by už nič nebolo?


Nech joga pre nás nekončí na jogamatke
Ako môžem to, čo sa naučím na joge preniesť do svojho života?

Postoj nehodnotenia, nevytváranie si domnienok, prijímanie toho, čo je, počúvanie seba samého, rešpektovanie svojich hraníc a limitov, spojenie sa s dychom a telom, a niekedy aj posúvanie svojich hraníc komfortu a búranie ideí o tom, čo dokážem / nedokážem, čo je správne / nesprávne, dobré a zlé.

Prijať rôznorodosť a zmenu, ktorá je neustále prítomná, akceptovať svoje zlyhania, ako priestor na učenie sa, byť viac v roli pozorovateľa a menej v roli nemilosrdného a všetko odsudzujúceho kritika. A v neposlednom rade, púšťať to, čo pri nás nechce byť, alebo nám už neslúži. 

Workshop na túto tému už čoskoro... 

Text: Eva Mamrillová

Zacvičte si so mnou

 


Kontakt

Námestie slobody 13, Bratislava
+421 944 100 680
info@jogazdravo.sk
www.jogazdravo.sk
VGD Slovakia BBH OC Račan Feim - obchod zo svietidlami Multi Sport