+421 948 303 353 info@jogazdravo.sk Prihlásenie
EN

Je mnoho dôvodov, pre ktoré sa ľudia rozhodujú začať s jogou – na prvom mieste je väčšinou bolesť chrbtice, kĺbov či stuhnutosť svalov a s tým spojené problémy pohybového aparátu, ale tiež v dôsledku vysokého pracovného nasadenia nadmerný stres a napätie – nakoľko práve tieto problémy nám joga pomáha kombináciou dychových techník a telesných pozícií zmierňovať až odstraňovať.

Mnoho ľudí však následne spozoruje, že okrem riešenia týchto problémov im joga prináša pružnejšie, vyformované telo a úbytok hmotnosti. A vtedy objavujú ďalšiu pridanú hodnotu jogy, ktorou je – pri správne zvolenom koncepte cvičenia – schopnosť nášho tela spaľovať tuky a posilňovať svalstvo.

 

POWER JOGA, ktorej sa primárne venujem, predstavuje veľmi účinný koncept aeróbneho cvičenia, vďaka ktorému si dokážeme krásne vytvarovať postavu a znížiť množstvo neestetického podkožného tuku. Aby sme docielili oba spomenuté stavy, je nevyhnutné nie len budovať svalovú hmotu, ktorá dáva nášmu telu estetické tvary, ale zároveň spaľovať tuky. Kým pri budovaní svalovej hmoty nás sprvu môže napadnúť ako vhodnejšia alternatíva posilňovanie s váhami za pomoci závažia či prístrojov, ako najúčinnejšie spaľovanie tukov sa roky radilo vykonávanie kardio cvičenia. V čom má Power joga oproti spomenutým cvičeniam benefity vzhľadom na cieľ, ktorý väčšina sledujeme – schudnúť, vytvarovať si postavu a zbaviť sa nadbytočného tuku? Kým hodina kardio cvičenia (napr. beh, bicykel, steper), samozrejme pri dodržaní správnej pulzovej frekvencie, nám pomáha naštartovať proces spaľovania tukov, a zdvíhanie ťažkých váh (napr. rozpažovanie rúk s činkami, drepy či leg press) zase budovať kvalitnú svalovú hmotu, Power joga je výhodným spojením oboch.

Cvičením Power jogy nie len spálime kalórie, čím metabolizmus začína ako zdroj energie používať namiesto cukrov tuky (dôsledok aeróbneho energetického metabolizmu viď. nižšie), ale tiež budujeme svalovú hmotu. Prvá časť procesov sa naštartuje pozdravmi slnka a dynamickou sekvenciou, kým k posilňovaniu svalstva dochádza najmä v statickej sekvencii. Navyše pri kardio cvičení často dochádza k nesprávnemu odhadu pulzovej frekvencie (príliš vysoká), čím sa zdrojom energie nestanú tuky, ale naopak cukry, nakoľko sa aktivuje tzv. anaeróbny laktátový metabolizmus. Tým sa zároveň poškodzujú svalové rezervy, čo nie je dobrý základ najmä pre dlhodobé chudnutie, ktoré dostatočná svalová hmota podporuje. Pri nevyváženom posilňovaní s váhami možno častokrát nabrať svalovú hmotu, ale nakoľko metabolizmus funguje ako tzv. anaeróbny alaktátový, nedochádza k využitiu tukov ako energie na kontrakcie svalov. A teda ani najpevnejšie svaly nevyformujú postavu, kým zostanú skryté pod množstvami neestetického tuku.

Okrem toho prináša cvičenie Power jogy množstvo ďalších benefitov, po fyzickej stránke napr. zvyšuje flexibilitu našich kĺbov, naťahuje svaly s tendenciou skracovať sa, odstraňuje bolesti chrbtice, posilňuje vnútorné svalstvo, a po stránke psychickej nás vie nie len zbaviť stresu, pocitov napätia a navodiť nám skvelú náladu a radosť z cvičenia, ale tiež zvýšiť sebavedomie a zlepšiť vzťah k vlastnému telu. V Power joge sa teda skrýva okrem účinného kardia a posilňovania s vlastnou váhou tiež bezpečný strečing, masáž a určitá forma meditácie a terapie.

Ak by sme hneď v úvode chceli odôvodniť existenciu tzv. problémových partií, teda tých častí tela, ktoré ženy i mužov trápia na tele najviac, ide o kombináciu týchto faktorov:

  1. neforemnosť pre nadbytočné množstvo podkožného tuku,
  2. ochabnutosť pre nedostatočne pevné svalstvo.

Medzi tieto partie všeobecne patria oblasti:

  • brucha
  • zadku, bokov a stehien
  • paží (t. j. v tomto ponímaní oblasť hornej končatiny medzi ramenným a lakťovým kĺbom, ktorá zahŕňa svaly triceps, biceps a deltový sval)

 

Prečo práve brucho, zadok či paže? Čo sa týka faktora b), je to zrejmé, nakoľko práve v týchto partiách tela sa nachádzajú fázické svaly, ktoré majú tendenciu ochabovať a bez pravidelného posilňovania si ich nevyformujeme. Ale ako si vysvetliť faktor a)? Prečo sa nám nadbytočný tuk neukladá napr. najmä v lýtkach či na chrbte? Za ukladanie tuku v týchto partiách je najviac zodpovedný hormón inzulín. Jediný hormón, ktorý nám pomáha znižovať množstvo cukru v krvi. Všetko čo skonzumujeme sa v tele premení na akési palivo. Ide o glykogén resp. krvný cukor a naše telo je schopné ho ukladať do pečene alebo svalov rôznou rýchlosťou podľa druhu skonzumovanej potraviny. Každá potravina nesie so sebou informáciu, ktorá nám hovorí o tom, ako rýchlo sa dostane do krvi a ovplyvní v nej hladinu cukru. Táto informácia sa nazýva glykemický indexčím je nižší (tabuľky s údajmi GI možno nájsť na internete), tým pomalšie stúpne hladina cukru v krvi. Preto častá konzumácia jedál s vysokým glykemickým indexom oslabuje kľúčové hormóny nasýtenia – nie len spomínaný inzulín, ale tiež leptín. Vďaka tejto stravovacej chybe začnú inzulín a leptín metabolicky prevažovať nad ostatnými hormónmi a začarovaný kruh sa začína, pretože ich produkcia neprestáva ani po konzumácii jedla. Tak vzniká inzulínová rezistencia. Nasledujú poruchy hormonálnej sústavy, akými je zvýšená tvorba estrogénov a kortizolu, znižuje sa vylučovanie testosterónu. Tukové zásoby v problematických partiách sa hromadia nadmernou produkciou či naopak potlačením jedného konkrétneho hormónu. Nadmernou produkciou inzulínu, ktorý „nestíha“ potláčať nadmerné množstvo cukru v krvi sa nadbytočné množstvo glukózy ukladá do tukových zásob najmä v okolí pásu a brucha. Pomáha k tomu tiež stresový hormón kortizol. Tukové zásoby v oblasti paží najmä u žien sú zapríčinené klesajúcou hladinou mužského hormónu testosterónu (áno, potrebujú ho aj ženy). Hromadenie tuku v stehnách, bokoch a zadku spôsobuje ženský hormón estrogén a jeho nadmerná produkcia. Dobrou správou je fakt, že ak zmeníme zloženie svojej výživy, tak inzulínovú rezistenciu možno účinne poraziť a nadmerné zásoby tuku, ktoré sa v jej dôsledku uložili môžeme začať spaľovať aeróbnym cvičením, akým je práve power joga.

I keď sa niekedy žiada upraviť len určitú konkrétnu problémovú partiu, je potrebné mať na pamäti, že zatiaľ čo pri cvičení je možné zamerať sa na výraznejšie posilňovanie určitých svalov, pri spaľovaní tukov žiadne lokálne pravidlo nefunguje.

 

 Text: Petra Satinová, Joga zdravo

 

 Zacvičte si s nami už dnes


Naše novinky na dosah

Prihláste sa k odberu našich noviniek o výnimočných akciách v JOGA ZDRAVO.
Prihlásením k odberu súhlasím so spracovaním mojich osobných údajov.

Zadajte správnu emailovú adresu

Námestie slobody 13, Bratislava info@jogazdravo.sk +421 948 303 353